info@synectics.gr +30 210 62 17 000
Τάσεις & Προκλήσεις στο σύγχρονο επιχειρείν

Τάσεις & Προκλήσεις στο σύγχρονο επιχειρείν

Η οικονομική σκέψη ανέκαθεν αποτελούσε σημαίνον πεδίο διαμόρφωσης κοινωνικών θεωριών και μετασχηματισμών. Από τον Αριστοτέλη και τις πρώτες αναφορές του περί οικονομικής τέχνης μέχρι τη σύγχρονη οικονομική επιστήμη έχει χυθεί πολύ μελάνι και έχουν ακουστεί πολλές απόψεις σχετικά με το ρόλο και τη σημασία της μίκρο & μάκρο-οικονομικής θεωρίας στο συνολικότερο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.

Ποιες είναι λοιπόν οι σύγχρονες προκλήσεις και τάσεις για την επιχειρηματικότητα; Ποιες είναι οι συνθήκες που αντιμετωπίζει ο επιχειρηματίας και πως μπορεί να αναπτύξει την επιχείρηση του; Είναι δέσμιος των παραδοσιακής και καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων ή πρέπει να αναδυθεί ως σύγχρονος διαχειριστής των υποθέσεων του στα διαρκώς μεταβαλλόμενα όρια μεταξύ επιχείρησης και αγοράς;

Fintech (Financial Technology)

Fintech (σύντμηση των λέξεων «financial technology», δηλ. χρηματοοικονομική τεχνολογία) είναι ένας γενικός όρος ο οποίος καλύπτει κάθε είδος τεχνολογικής καινοτομίας που χρησιμοποιείται για τη στήριξη ή την παροχή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.

Ιδιαίτερα, τα σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα ERP σε συνεργασία με τις τράπεζες έχουν ήδη ενσωματώσει χαρακτηριστικά αυτής της εξελιγμένης τεχνολογίας τα οποία είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά και αφορούν την εκτέλεση Online τραπεζικών συναλλαγών μέσα από τα ERP (Πειραιώς, Εθνική, Eλληνική τράπεζα). Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν:

–      Η On Line εισαγωγή των τραπεζικών κινήσεων στο πληροφοριακό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε άμεσα να δούμε πληροφορίες σχετικές με τα στοιχεία των λογαριασμών, όπως το υπόλοιπο και τελευταίες κινήσεις του λογαριασμού μέσα από το πληροφοριακό σύστημα.

–      Η εκτέλεση άμεσων πληρωμών παραστατικών αγορών και δαπανών. Με το απλό πάτημα ενός κουμπιού ή με διαδικασίες εγκρίσεων, το αντίστοιχο παραστατικό εξοφλείται αυτόματα μέσω του συνδεδεμένου χρηματικού λογαριασμού.

Είναι προφανές ότι η τεχνολογία αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και οι αλλαγές είναι ραγδαίες. Η άνοδος του λεγόμενου Fintech θα συμπαρασύρει ολόκληρους κλάδους στο πεδίο των υπηρεσιών και θα δημιουργήσει πολλαπλές συνέργειες. Είναι προφανές επίσης ότι αλλάζει δραματικά ο τρόπος που οι επιχειρήσεις επιχειρούν καθώς και η ραγδαία αύξηση της παραγωγικότητας που αυτό συνεπάγεται.

Η εκρηκτική δυναμική που συσσωρεύεται στις τεχνολογίες Fintech φαίνεται στο πεδίο του Digital Disruption όπου ήδη παρατηρούμε τη μετακίνηση σε νέες μορφές υπηρεσιών, όταν ισχυροί κλάδοι που διέπονται χρόνια από παραδοσιακές μεθόδους λειτουργίας ξεπερνούν αυτά τα παραδοσιακά σύνορα και οδηγούνται σε διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο εξυπηρέτησης. Σπουδαία παραδείγματα αλλαγής ισορροπιών αποτελούν το Goldman Sachs Group Inc. που επενδύει στον τομέα των τραπεζικών υπηρεσιών με mobile-banking εφαρμογή που έχει πάνω από 1,5 εκ. χρήστες και η ιστοσελίδα Affirm.com που σκοπεύει να αντικαταστήσει τα παραδοσιακά τραπεζικά ιδρύματα παρέχοντας πιστώσεις και δάνεια για αγορές.

(https://www.bloomberg.com/quicktake/financial-technology-companies-disrupt-comfy-banks-quicktake – By Edward Robinson  and Julie Verhage)

 

Αλλαγή Συσχετισμών

Έχοντας στο μυαλό μας πως το 2010 στην Ελλάδα υπήρχαν μόνο 16 νεοφυείς επιχειρήσεις (Ελληνικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο – EBEA: https://www.acci.gr/acci/articles/article.jsp? context=103&categoryid=205&articleid=17050 και μέσα σε μια τριετία ο αριθμός αυτός δεκαπλασιάστηκε, μπορούμε να αντιληφθούμε το μέγεθος των αλλαγών που διατρέχουν την Ελληνική οικονομική πραγματικότητα. Όλο και περισσότερες εταιρείες πλέον δεν ακολουθούν τις κλασσικές αυστηρές επιχειρηματικές ιεραρχικές δομές και διαλέγουν νέους τρόπους διοίκησης μέσα από τη φιλελευθεροποίηση της επικοινωνίας, τη διάχυση της γνώσης και τη συλλογική λήψη αποφάσεων. Αυτό παρέχει συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία είναι σε θέση να αξιοποιήσουν οι νέες εταιρείες επιδεικνύοντας υψηλά ποσοστά καινοτομίας και δημιουργικότητας. Η νέα αυτή μορφή διοίκησης ισχυροποιεί τη σχέση των ατόμων, δημιουργεί μηχανισμούς αλληλεξάρτησης και  αλληλεπίδρασης. Οι συσχετισμοί αλλάζουν, οι ισορροπίες διαταράσσονται, το χθες έρχεται αντιμέτωπο με το αύριο.

 

Ενίσχυση καινοτομίας

Ο μόνιμος πονοκέφαλος των επιχειρήσεων είναι πως θα ενισχύσουν την καινοτομία τους και ποιες μεθόδους θα χρησιμοποιήσουν για να δημιουργήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην επιχείρηση τους. Σχεδόν δύο στους τρεις επιχειρηματίες αρχικών σταδίων δηλώνουν ότι κανένας (δυνητικός) πελάτης δεν θα θεωρήσει τα προϊόντα/υπηρεσίες τους νέα και πρωτοποριακά, επίδοση αρκετά υψηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών καινοτομίας (50%). (https://www.euro2day.gr/news/economy/article/1650012/ ioveseistorikahamhlahepiheirhmatikothtaarhik.html – Αρθρογράφος: Σταμάτης Ζησίμου)

Η αξιοποίηση και ο αποτελεσματικός ο συνδυασμός  των νέων τεχνολογιών και η εφαρμογή πρωτότυπων  πρακτικών θα δημιουργήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα με ευελιξία στο μεταβαλλόμενο και δυναμικό περιβάλλον. Τα νέα τεχνολογικά οικοσυστήματα εστιάζουν σε προσωπικές ανάγκες των πελατών εξατομικεύοντας τη χρήση και τη λειτουργία των εφαρμογών και ενισχύουν την κουλτούρα της καινοτομίας.

 

Ηλεκτρονικό Εμπόριο

Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο μετασχηματίζεται και με τη βοήθεια σύγχρονων συστημάτων ERP – CRM δημιουργεί νέους τρόπους επιχειρηματικής δράσης.

«Το 2019 αναμένεται περίπυ 4 εκ. Έλληνες να αγοράσουν online προϊόντα/υπηρεσίες αξίας πάνω από 5 Δις. Ευρώ.» (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου & Ηλεκτρονικού Επιχειρείν – https://eltrun.gr/wpcontent/uploads/2019/02/oikonomikhepitheorhsh.pdf – Αρθρογράφος: Γ. Δουκίδης)

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση σύμφωνα με απόφαση της ΑΑΔΕ θα γίνει υποχρεωτική από 1/1/2020 για όλες τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Επίσης δεν μπορεί να αγνοηθεί και η σημαντική πλέον διείσδυση των κινητών συσκευών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ο τρόπος διαχείρισης των Social Media, τα οποία αναδεικνύονται σε βασικό ρυθμιστή της συμπεριφοράς των πελατών, παίζει σπουδαίο ρόλο στις μελλοντικές εξελίξεις του κλάδου και αλλάζει σημαντικά το επιχειρηματικό πεδίο και τη Στρατηγική στόχευση των εταιρειών.

Ανάληψη Δράσης – Προτάσεις

Πως μπορεί λοιπόν ένας επιχειρηματίας όχι μόνο να επιβιώσει στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, αλλά να θωρακιστεί και να βρει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες; Υπάρχει αντίδοτο στις σύγχρονες προκλήσεις;

Για να αντιμετωπιστούν  οι παραπάνω προκλήσεις χρειάζεται η υιοθέτηση στρατηγικών και μεθόδων που θα αφορούν στην καινοτομία, στην έρευνα και στην τεχνολογία, καθώς και σε βασικές παραμέτρους ώθησης της επιχειρηματικότητας.

Με το σύγχρονο Management πρέπει να αξιοποιηθούν σύγχρονες πρακτικές και να σχεδιαστούν διαδικασίες με γνώμονα τις ανάγκες των πελατών. Ο επιχειρηματίας πρέπει να ξεφύγει από συμβατικές λογικές απλής συναλλαγής και να περάσει στη λογική της προσωποποιημένης υπηρεσίας.

Να αναπτύξει δίκτυα και συνεργασίες που θα δημιουργήσουν εξωστρέφεια και νέες ευκαιρίες δράσης. Να μπορεί να αντιμετωπίσει θέματα όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, την τιμολογιακή πολιτική, το κόστος της παραγωγής και της εφοδιαστικής αλυσίδας, το θέμα της προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Μπορεί με τεχνολογίες αιχμής όπως οι Cloud Υπηρεσίες, τα συστήματα διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (ERP) και τα σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα, οι Enterprise Mobility εφαρμογές και συστήματα Business Intelligence να διαφοροποιηθεί και να δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας. Μπορεί να διαχειριστεί απ’ όπου και αν βρίσκεται το προφίλ των ηλεκτρονικών συναλλαγών,  να εκτυπώσει ετικέτες στα παραστατικά σε αποστολές που δρομολογούνται μέσω ACS courier, να διασυνδεθεί με την υπηρεσία επιστροφής φόρου (TAX Free) της Global Blue, να αποστείλει SMS, να διαχειριστεί τα έγγραφα του και πολλά ακόμη.

Χρειάζεται συνεχής εξειδίκευση της γνώσης και των παρεχόμενων υπηρεσιών, πελατοκεντρική αντίληψη, διαρκής εκπαίδευση και πιστοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, καινοτομία που επικεντρώνεται στην τεχνολογία αλλά και ανάπτυξη στην κουλτούρα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας και τέλος έμφαση στην ευελιξία και προσαρμοστικότητα έναντι της παραδοσιακής διαχείρισης κινδύνων. Ένα από τα βασικότερα προσόντα του επιχειρηματία είναι να κατανοεί το περιβάλλον στο οποίο κινείται και να μπορεί να προσαρμόζεται.

Είναι απαραίτητο λοιπόν ο επιχειρηματίας να μπορεί να αντιληφθεί την αλλαγή που συντελείται, ώστε να γίνει ο ίδιος φορέας της αλλαγής.

Συντάκτης του άρθρου

Θανάσης Μάστορας Θανάσης Μάστορας
Ο Θανάσης Μάστορας έχει μια μακροχρόνια διαδρομή στις τεχνολογίες της πληροφορικής για περίπου 20 χρόνια. Με ιδιαίτερη εμπειρία στην ανάλυση λύσεων καθώς και στις τεχνολογίες BI, CRM και Data Analysis οδηγεί την Synectics από το 2008 που ιδρύθηκε.

Τα σχόλια είναι κλειστά.