Οδηγός επιβίωσης για επιχειρήσεις και εργαζομένους
Οδηγός επιβίωσης για επιχειρήσεις και εργαζομένους
Οδηγός επιβίωσης για επιχειρήσεις & εργαζομένους
Όλοι θα συμφωνήσουν ότι η κρίση την οποία διανύουμε είναι πρωτοφανής και σε σφοδρότητα και σε έκταση και δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο σε συνθήκες ειρήνης. Το φαινόμενο και επιπτώσεις αφορούν όλο τον πλανήτη. Ειδικότερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της αγοράς η κατάσταση είναι απογοητευτική και δεν μοιάζει με οτιδήποτε άλλο έχουμε βιώσει τα τελευταία χρόνια, καθώς εκτός των άλλων γίνεται και με εντελώς βίαιο τρόπο όπου η κάθε μέρα μοιάζει πιο επώδυνη από την προηγούμενη.
Το παρόν άρθρο επιχειρεί να καταγράψει όσο το δυνατόν πιο περιεκτικά τις ενέργειες που πρέπει κάθε επιχείρηση να κάνει προκειμένου να καταφέρει να επιβιώσει από αυτή τη κατάσταση ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να καθησυχάζει τόσο τους πελάτες της όσο και την ανασφάλεια των εργαζομένων της:
- Ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων.
Η ασφάλεια των εργαζομένων και των οικείων τους πρέπει να είναι σε πρώτη προτεραιότητα. Μην αφήσετε καμιά χαλαρότητα σε σχέση με αυτό. Σχεδιάστε και στην συνέχεια ενημερώστε όλους εγκαίρως για την επιλογή του πρωτοκόλλου με βάσει τις επιχειρηματικές σας δραστηριότητες και θέστε τους κανόνες ασφάλειας σχετικά με τον ιό. Οδηγήστε άμεσα όσο προσωπικό απαιτείται για εργασία από το σπίτι.
Για όσους δεν υπάρχει η δυνατότητα απομακρυσμένης εργασίας ενημερώστε τους και κοινοποιείστε σε εμφανή θέση τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές του υπουργείου, ως προς τις αποστάσεις, την υγιεινή στο χώρο εργασίας, τα μέτρα ασφάλειας, τις αποστάσεις ασφάλειας, τους κανόνες για καθαρούς χώρους εργασίας, τα μέτρα ατομικής υγιεινής και προφύλαξης.
Μειώστε τις πολυπληθείς ομάδες εργασίας και περιορίστε τον αριθμό τους. Ακυρώστε τις συναντήσεις με πάνω από 3-4 άτομα και χρησιμοποιήστε τηλεφωνικές συνδιασκέψεις ή conference calls με κάμερες για να επικοινωνήσετε όταν αυτό είναι δυνατόν.
Αν και τα παραπάνω μπορεί να φαίνονται εξαιρετικά δύσκολα να εφαρμοστούν, είναι δεδομένο όμως ότι μπορούν να διασφαλίσουν την υγεία των εργαζομένων και θα εκτιμηθεί η αξία τους μακροπρόθεσμα.
- Επείγουσα οικονομική ιεράρχηση.
Η μεγαλύτερη ανησυχία όλων των επιχειρήσεων και του προσωπικού τους, τουλάχιστον σε αυτό το πρώτο στάδιο, είναι πως θα πληρώσω τις υποχρεώσεις μου αυτό το μήνα, τον επόμενο και πόσο θα κρατήσει αυτή η κατάσταση. Φυσικά αυτή είναι μια εξαιρετικά δύσκολη ερώτηση που κανείς δεν μπορεί να απαντήσει, και ακόμη περισσότερο όταν όλοι συνειδητοποιούν καθημερινά ότι χάνουν πελάτες ή οι πελάτες τους αδυνατούν να πληρώσουν. Μερικά σημαντικά βήματα που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση είναι:
- Η δημιουργία ενός cash flow ελαστικών και μη ελαστικών εξόδων. Τα μη ελαστικά γενικά είναι αναγκαία για να συνεχίσει να λειτουργεί η επιχείρηση και θα πρέπει να πληρώνονται. Βάλτε στη λίστα προτεραιότητα με βάσει τη σημαντικότητά τους και δεσμεύετε τα χρήματα με βάσει τις ανάγκες του χρονοδιαγράμματος πληρωμών.
- Κάντε άμεσες περικοπές σε περιττά κόστη που δεν σχετίζονται με την παραγωγή άμεσων εσόδων ή δεν εξασφαλίζουν βασικές επιχειρηματικές λειτουργίες.
- Το μεγαλύτερο κόστος σε μια επιχείρηση είναι το μισθολογικό. Ο μέσος χρόνος που μια επιχείρηση μπορεί να παραμείνει ζωντανή είναι 1-2 μήνες. Προσωρινές απολύσεις (καθεστώς αναστολής συμβάσεων), μειώσεις μισθών, εκ’ περιτροπής εργασία, part time, άδεια άνευ αποδοχών, διαθεσιμότητα και απολύσεις έχουν ως σκοπό την μείωση του εργασιακού κόστους. Επομένως οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εφαρμόσουν ένα ή περισσότερα από αυτά τα μέτρα. Τα κυριότερα είναι:
Notice: Undefined property: WPBakeryShortCode_Vc_Tab::$predefined_atts in /nas/content/live/synectics/wp-content/themes/aaika/vc_templates/vc_tab.php on line 4
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /nas/content/live/synectics/wp-includes/shortcodes.php on line 667
- Προσωρινές απολύσεις.
Θεωρείται το πιο αποτελεσματικό από όλα τα εργαλεία. Σύμφωνα με την πρόσφατη υπουργική απόφαση, Επιχειρήσεις-εργοδότες, που πλήττονται σημαντικά από τις συνέπειες του φαινόμενου του CONVID-19, δύνανται, προκειμένου να προσαρμοστούν οι λειτουργικές ανάγκες τους στο δυσμενές περιβάλλον που δημιουργείται, να θέσουν μέρος ή όλο το προσωπικό τους σε καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας. Προϋπόθεση είναι ο ΚΑΔ της επιχείρησης να συμπεριλαμβάνεται στην αντίστοιχη λίστα.
- Ευέλικτη εργασία.
Αφορά ένα εύρος επιλογών ή συνδυασμό αυτών προσαρμοσμένων στις ανάγκες της επιχείρησής. Μπορεί κάποιοι εργαζόμενοι να εργάζονται εκ’ περιτροπής, ή με μερική απασχόληση ή ίσως δεν εργάζονται καθόλου και μένουν στο σπίτι (κανονική άδεια ή άδεια άνευ αποδοχών), μπορεί να τους καταβληθεί ένα ελάχιστο ποσό ή μπορεί να αποζημιωθούν κάποια στιγμή στο μέλλον.
Ωστόσο, δεν συνίσταται να ζητάτε από τους εργαζόμενους να δουλεύουν δωρεάν όπως φαίνεται ότι κάποιοι εργοδότες επιλέγουν ως πρακτική υπό την απειλή της κατάστασης. Πέρα από ανήθικο, διαλύει την συνοχή της ομάδας σας, είναι μακροπρόθεσμα ανώφελο και πιθανώς να έχει και νομικές επιπτώσεις.
- Απολύσεις.
Είναι το έσχατο μέτρο αλλά είναι ακριβώς αυτό που ακούγεται. (προσοχή απαγορεύονται οι απολύσεις σε εταιρίες που έχουν κλείσει με υπουργική απόφαση ή όσες έχουν κάνει χρήση των ειδικών διατάξεων) Όποιος εργαζόμενος δεν επιθυμεί κάποιο από τα παραπάνω προσωρινά μέτρα αλλά προτιμά την αποζημίωση του και να μπει σε καθεστώς ανεργίας τότε να την δώσετε. Το πιθανότερο είναι ότι δεν κάνει για την ομάδα σας.
- Βρείτε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης ή τζίρου. Γίνετε επιθετικός στις πωλήσεις και στο marketing (θα το δούμε και παρακάτω)
- Περικόψτε προμηθευτές ή άλλες πηγές ή δάνεια τα οποία δεν θα επηρεάσουν την ομαλή λειτουργίας της επιχείρησης.
Τέλος, είναι εξαιρετικά σημαντικό είναι η εξασφάλιση ενός αποθεματικού το οποίο θα χρειαστεί για το restart. Όσο πιεστικές και αν είναι οι τρέχουσες υποχρεώσεις και ανάγκες, διασφαλίστε ένα κεφάλαιο πάση θυσία για την επόμενη μέρα – σε λίγους μήνες από σήμερα – καθώς αυτό θα καθορίσει την δυνατότητα ή μη επαναφοράς στην επιχείρησής σας σε συνθήκες λειτουργίας.
- Ασφαλιστικές και Φορολογικές υποχρεώσεις.
Αν δεν βρίσκεστε ανάμεσα στις εταιρίες οι οποίες βάσει σχετικών υπουργικών αποφάσεων έλαβαν αναστολή πληρωμών και φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και δόσεων φροντίστε να παραμείνετε ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμεροι.
Notice: Undefined property: WPBakeryShortCode_Vc_Tab::$predefined_atts in /nas/content/live/synectics/wp-content/themes/aaika/vc_templates/vc_tab.php on line 4
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /nas/content/live/synectics/wp-includes/shortcodes.php on line 667